Eerste weken in Colombia - Reisverslag uit Ibagué, Colombia van Linda Gool - WaarBenJij.nu Eerste weken in Colombia - Reisverslag uit Ibagué, Colombia van Linda Gool - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Colombia

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Juni 2015 | Colombia, Ibagué

Ik ben inmiddels alweer 2 en een halve week in Ibagué, Colombia. Ibagué is een middelgrote stad in het centrum van Colombia. Het is een relatief arme stad en de huizen en straten zijn niet te vergelijken met Nederland. Het ziet er redelijk armoedig uit helaas. Maar, zoals ik al eerder schreef, ben ik hier echt super hartelijk ontvangen door Bernice, de moeder van het huis. Zij woont hier samen met haar twee kinderen op de bovenverdieping waar ook de slaapkamers voor vrijwilligers zijn.

Beneden is een buitenkeuken en de ruimte waar de kinderen worden ontvangen. Ik kwam op zondag aan en had het geluk dat maandag een feestdag was dus kon eerst even de omgeving ontdekken. Bernice had mij en Noa, de andere vrijwilligster (toevallig ook Nederlands) meegenomen naar Juntas, een bergdorpje in de buurt van Ibagué. Hier hebben we gewandeld en heb ik mijn eerste kennismaking gehad met de natuur van Colombia. Het is echt schitterend, hoge bergen met veel groen.

Dinsdag was de eerste werkdag. We beginnen hier om 8u 's morgens met het voorbereiden van de lunch. Er wordt tussen 11 en 13u aan ongeveer 130 kinderen lunch geserveerd. Dit heeft natuurlijk een hoop voorbereiding nodig maar is leuk werk om te doen. Als de kinderen hun hele bord leeg hebben krijgen ze nog een sapje en een snoepje en moeten ze snel plaatsmaken voor het volgende kind. Vanaf 14u tot 17.30u komt er een lerares die een groep van 25 kinderen huiswerkbegeleiding geeft en de kleintjes bezighoudt. Hierbij helpen wij natuurlijk ook, ze weten me snel te vinden als ze huiswerk voor Engels hebben. :)

De leeftijden van de kinderen variëren van tussen de 4 en 14 jaar ongeveer. Bernice heeft me al veel verhalen verteld over de omstandigheden waarin de kinderen leven. Dit is echt verdrietig. Ik heb zelf ook een aantal huizen gezien waar ze leven. Voor sommigen zijn het houten hutjes waar het hele gezin in 1 ruimte leeft, kookt, slaapt en wast. De gezinnen hebben bijna allemaal wel iets met drugs, prostitutie en criminaliteit te doen. Bernice en iedereen van de organisatie bieden gelukkig wat vastigheid in het leven van de kinderen, ik ben echt heel blij dat ik hier kan helpen.

Naast 5 dagen in de week hard werken is er gelukkig ook tijd om leuke dingen te doen. Zo zijn Noa en ik dit weekend naar Cali geweest. Een grote stad die ongeveer 6 uur van Ibagué afligt. Het was een lange busreis door de bergen maar het was de moeite waard. Cali zelf is niet zo heel bijzonder, vooral heel erg druk. We zijn op zaterdag door de stad gelopen en hebben het centrum gezien. Cali is vooral bekend als hoofdstad van de salsa. Hier ontkom je dus niet aan. Het is dan ook gebruikelijk dat in hostels gratis salsalessen worden gegeven dus dit heb ik ook maar gedaan. Het was leuk, maar ik kan nog steeds niet dansen. ;)

Zondag zijn we naar Popayan geweest, een stadje nog iets verder van Cali. Dit was schitterend. Het is een oude koloniale stad. In het centrum waren alle gebouwen spierwit met donkere daken. Het was er heel erg kalm en relaxed wat een heerlijke afwisseling is met Cali. We hebben hier lang rondgewandeld en heel veel foto's gemaakt.
Helaas moesten we maandag alweer terug om vandaag weer hard aan het werk te gaan.

Ik schrijf snel meer over Colombia en de kinderen hier, Bernice roept dat het avondeten klaar staat!

  • 04 Juni 2015 - 12:03

    Oma:

    Wat een indrukken allemaal, van cultuur, van mensen en natuur. Het lijkt me echt bijzonder dat allemaal mee te maken. En fijn dat je daar een beetje het verschil kunt maken. Dat moet een goed gevoel zijn!

    Pas goed op jezelf!!!

    Liefs, kusjes,

    Oma

  • 14 Juni 2015 - 20:49

    Jan:

    Hoi Linda,

    Mooi om te mogen helpen in een omgeving als die waar je nu bent...geeft je denk ik wel een goed gevoel. En ook meer waardering voor je eigen leven. Dat dansen moet je nog meer oefenen dan kunnen we les van jou krijgen als je terugkomt...hahaha.
    Pas goed op je zelf en tot snel..

    Groeten Jan

  • 21 Juni 2015 - 13:34

    Henk Van Gaal:

    Veel succes daar en ik hoop dat je ook veel plezier kunt hebben.
    Groet uit Vlijmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Ibagué

Linda

Actief sinds 23 April 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 2593

Voorgaande reizen:

19 April 2015 - 22 September 2015

Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: